tirsdag den 5. marts 2013

Kan kvinder køre bil?


Lad mig starte med at sige, at jeg ikke er typen der påstår at mænd kører bedre bil end kvinder, for min kone er en langt bedre chauffør end mig. Selv en sidelæns parkering klarer hun perfekt, hvilket jeg altid undgår at skulle lave, for er sikker på at jeg ville ramme begge biler.

Jeg er ofte med rutebilen, og når man har kørt mange gange, så begynder man jo at genkende de forskellige chauffører. En af dem er en ældre kvinde. Hvor gammel er selvfølgelig et skud, for man må jo ikke spørge en kvinde om hendes alder, men hun må være meget tæt på pensionsalderen. Hver gang jeg ser det er hende begynder mine tics, for hun kan virkelig ikke finde ud af at køre bus. Hun speeder op og ned hele tiden, så bussen rykker frem og tilbage. Samtlige kantstene bliver også ramt. Flere gange har jeg oplevet at de andre passagerer sidder og griner, for det er jo helt grotesk. Jeg griner dog ikke, for det er jo vildt irriterende at sidde der og rykke frem og tilbage hele tiden. De små 20 kilometer føles som 1000 kilometer i en hestevogn med et par løbske heste foran.

Nu ser jeg så på tekst-tv at Hamas har forbudt kvinder at stille op til det årlige maratonløb i Gaza, fordi det er i strid med islamiske traditioner. Dette satte jo mine tanker i gang. Kunne man måske kopiere dette forbud til Danmark, og så i stedet bare lave det lidt om. Man kunne forbyde ældre kvindelige buschauffører der ikke kan finde ud af at køre bus. Simpelthen gøre det strafbart for dem. Smide dem i fængsel om nødvendigt. Tvinge dem i samfundstjeneste hvor de skal bage sandkage.

Ingen kommentarer:

Send en kommentar